
De artikelen
CIM verspreiding 2023: overgang en contrasten in de dagblagpers
Hybride leesgedrag met een combinatie van print en digitaal lijkt in volle ontwikkeling te zijn. Maar om eerlijk te zijn, lijkt het beter leesbaar in het noorden van België.





Betalen om geen reclame te zien op Facebook of X: wie en waarom ?
Worden de potentiële omzetten van sociale media bedreigd door de invoering van betalende abonnementen zonder reclame?







Pulsar 2023: aanpassingen in de studie gaan gepaard met continuïteit in de resultaten
Het Pulsar- onderzoek zoals we dat eind 2019 hebben hertekend en beschikt nu over een volledig bijgewerkte versie: de Pulsar editie 2023.


CIM NRS 2021-2022: "next normal"?
De publicatie van de persbereikgegevens (zonder de bioscoop deze keer) voor 2021-2022 is een feit. Ze volgt op een jaar zonder en brengt de National Readership Survey (NRS) terug naar een nieuwe normaliteit: er zijn winnaars en verliezers, “businees as usual”.
Media-investeringen tijdens het eerste semester 2022 : post-COVID, maar kreunend onder de inflatie
Inzake media-investeringen wordt 2022 zeker geen eenvoudig jaar. Het eerste halfjaar wordt immers gekenmerkt door een stevige inflatie (naast stijgende temperaturen). Toch vertonen de investeringen in de offline media voor het eerste semester een lichte stijging.
Social media in België: zowel voor de massa als de intieme kring
Binnen een breder perspectief maakt de Eurobarometer News & Media 2022 het mogelijk om het gebruik van sociale media in België onder de loep te nemen. Vanuit kwantitatief oogpunt (hoeveel gebruikers, met welk sociaal-demografisch profiel?) en op een meer kwalitatieve manier (wat zijn de redenen voor het gebruik?). Hieronder vindt u het portret van een mediasegment waarin België weinig verschilt van het Europese gemiddelde.